top of page

למה כדי להטעין את המכונית החשמלית שלכם בפחות מ 100%?

 

לאור הפופולריות הגוברת של כלי רכב חשמליים, מספר הולך וגדל של אנשים שוקלים לעבור מרכבים רגילים המונעים בנזין למכוניות חשמליות. למרות זאת, אחת השאלות הנפוצות שעולה לגבי טעינת רכב חשמלי היא, מדוע לפי יצרני הרכב כדאי להטעין את הרכב החשמלי שלכם בפחות מ 100%?



כדי להבין את הרציונל הבסיסי מאחורי הצעה זו, חיוני להבין איך פעולות סוללות ליתיום-יון (המשמשות בדרך כלל בכלי רכב חשמליים). סוללות אלו מורכבות ממספר תאים, בכל אחד מהם אלקטרודה חיובית (קתודה), אלקטרודה שלילית (אנודה) ואלקטרוליט. במהלך תהליך הטעינה, זרם זורם דרך התאים, גורם ליוני ליתיום לנדוד מהקתודה לאנודה, שם הם מאוחסנים.


בהגעה לטעינה מלאה, כל יוני הליתיום נאגרים באנודה, וכתוצאה מכך מתח הסוללה מגיע לרמתו המרבית. עם זאת, חריגה מסף המתח המרבי הזה עלולה להפוך את הסוללה לבלתי יציבה בגלל עודף אנרגיה, מה שעלול להוביל למגוון בעיות כגון אורך חיי סוללה מופחת, ביצועים מופחתים ואפילו סכנות בטיחותיות.

כתוצאה מכך, יצרני רכב דוגלים בטעינת המצבר לרמה מתחת לקיבולת המלאה כדי להבטיח את בטיחות המצבר ואורך חייו כאחד. על ידי מתן מרווח מסוים, הסוללה יכולה להכיל טוב יותר תנודות מתח וטמפרטורה מבלי להתקרב לגבול העליון של הקיבולת שלה.


סיבה נוספת להימנעות מטעינת הסוללה לקיבולת המרבית היא מניעת התרחשות של "זיכרון סוללה". תופעה זו מתרחשת כאשר סוללה נטענת שוב ושוב למלוא הקיבולת שלה, מה שגורם לה "לשנן" את הרמה הזו ולאבד בהדרגה את פוטנציאל אחסון האנרגיה הכולל שלה. על ידי טעינת הסוללה לרמה נמוכה מהקיבולת המלאה, ניתן למתן את התרחשות אפקט הזיכרון הזה ולשמור על ביצועי הסוללה לאורך זמן.


יתר על כן, טעינת הסוללה לקיבולת פחותה ממלא יכולה לשפר את היעילות הכוללת של תהליך הטעינה. ככל שהסוללה מתקרבת לקיבולת המקסימלית שלה, מהירות הטעינה נוטה להאט עקב הצורך בניהול מדויק יותר כדי למנוע טעינת יתר. על ידי סיום תהליך הטעינה לפני הגעה לקיבולת מלאה, ניתן לנצל את קצבי הטעינה המהירים יותר המתבטאים ברמות סוללה נמוכות יותר.


ראוי לציין שחלק מכלי רכב חשמליים כבר מצוידים בתכונות מובנות המגבילות אוטומטית את רמת הטעינה לפחות מקיבולת מלאה על מנת לשמור על המצבר. תכונה זו משמשת לייעל את תוחלת החיים והביצועים של הסוללה ללא צורך בהתערבות נוספת של המשתמש.


לסיכום, טעינת רכב חשמלי עד פחות מ-100% מומלצת על ידי יצרני הרכב כדי להבטיח אורך חיים של הסוללה, למנוע סיכוני בטיחות, למנוע אפקט זיכרון ולשפר את יעילות הטעינה. זהו תרגול פשוט שיכול לתרום לביצועים הכוללים ולתוחלת החיים של הסוללה של הרכב החשמלי שלכם.


מעוניינים בהתקנת עמדת טעינה? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור!

צרו קשר

יש לכם שאלה? כתבו לי ואחזור אליכם בהקדם

bottom of page